Mindnyájan találkoztunk már a „családbarát-munkahely” pályázattal. Ez egy szabadon választott gyakorlat. Az a munkahely vehet részt benne, amelyik tekintettel van arra, hogy munkatársai családban élnek. Az emlékhelyek esetében más a helyzet. Ők azért vannak, hogy bemutassák történelmünk nagy személyiségeit, eseményeit és helyszíneit. Ezzel összekapcsolják a múlt, jelen és jövő nagyjait. Tehát nem csak a mai felnőtt nemzedékkel ismertetik meg a múltat, hanem a következő generációval, a gyermekeinkkel és unokáinkkal is. Ez részben megtörténik akkor, amikor az emlékezetpedagógia szempontjai jelennek meg az iskolai oktatásban. Gondoljunk bele, mennyire életszerűbb a találkozás a történelmi eseménnyel a helyszínen, mint egy osztályteremben.
A gyermek nevelése, identitástudatának alakítása nem csupán, sőt, elsősorban nem az iskola, hanem a család feladata. Úgyis fogalmazhatunk, a szülő bízza meg az iskolát gyermeke tanításával és a család szellemiségének megfelelő nevelésével. Jobb esetben ez csak kiegészíti a családban megismert minta szerepét.
Ezért az emlékhelynek a gyermekek érdekében fel kell kínálnia a családi élmény lehetőségét. Olyan körülményeket kell teremteni, ami vonzza a családokat. Tegyük hozzá, ezzel nem csak elsődleges feladatát teljesíti, hanem hozzájárul a családbarát társadalom kialakításához, a család intézményének megerősítéséhez is.
Elhangzott a Nemzeti Örökség Intézetének (NÖRI) Családbarát emlékhely című konferenciáján, 2023. február 28-án