Minden kornak megvannak a maga emblematikus Krisztus-ábrázolásai. A modern korban ez leginkább filmekben valósul meg: Jézus Krisztus Szupersztár, Zeffirelli, Scorsese, Mel Gibson stb. Ma talán a Kiválasztottak című sorozat képviseli leginkább ezt a minőséget, amely nagyrészt a tanítványok szemszögéből mutatja be a Krisztus-eseményt.
A Kiválasztottak (The Chosen) egy teljes egészében közösségi finanszírozásból készült televíziós sorozat (konkrétan az eddigi legnagyobb ilyen filmes projekt), amely Jézus Krisztus életét és tanításait mutatja be egyedülálló perspektívából. A sorozat célja, hogy az evangéliumok történeteit emberközelibbé tegye, miközben a szereplők, különösen Jézus tanítványainak életére és belső küzdelmeire összpontosít: olyan központi vagy éppen csak említett evangéliumi alakok szemszögéből meséli el az eseményeket, mint Péter, Mária Magdolna, Máté vagy Nikodémus. A karakterek mély és sokszínű ábrázolása lehetővé teszi, hogy a nézők átéljék az ő személyes küzdelmeiket, vívódásaikat és hitük megerősödését. A sorozat különösen nagy figyelmet fordít a részletekre, az ókori zsidó kultúra és vallási szokások hiteles bemutatására. Jézus (Jonathan Roumie alakításában) barátságos és emberközeli személyiségként jelenik meg, aki megérti az emberek fájdalmait és gyengeségeit, miközben mélyen átéli a saját sorsának szépségét és tragikumát is. Bár az események bibliai alapokon nyugszanak, és az ábrázolás teológiailag pontos (például a csodák teológiai célja, Jézus isteni és emberi tudata), a sorozat a mai nézők számára könnyebben átélhető, az érzelmekkel nem fukarkodó megközelítést alkalmaz, hogy közelebb hozza a cselekményt. Mintha folyamatosan az arany középutat keresné a „betű és a lélek” keresztény hermeneutikai sarokpontjai között, ami minden kor hithirdetőinek alapvető kihívás.
Fanyaloghatunk rajta, hogy a Kiválasztottak még így is„túlságosan amerikai” – például a hegyi beszéd előkészítéséhez a tanítványok komoly marketinges tudást vonultatnak fel, majd megtapsolják mesterüket, maga az áruló Júdás pedig konkrétan az üzleti szférából érkezik –, de minek? Inkább értékeljük azt, hogy a mi korunknak is megvan a maga népszerű (és egyébként sok korábbinál hitelesebb) Krisztus-ábrázolása, amely ráadásul bárki számára ingyenesen hozzáférhető az interneten, immár magyar nyelven is (szinkron vagy felirat). Hitelessége mellett szól az is, hogy bár a többnyire (de nem csak) keresztény nézőktől és a kritikusoktól egyaránt komoly elismerést kapott (hiteles színészi alakítások, érzelmi mélység, gyönyörű operatőri munka), a világ nagy filmfesztiváljain nem találkozhattunk vele. Így szerencsére megmarad annak, aminek készítői eredetileg szánták: egy közösségi alapú, missziós lelkületű, mai evangélium-ábrázolásnak.
Hojdák Gergely