Călin Georgescu, a román elnökválasztás esélyese nemrég közölte: igényt tart Kárpátalja egy részére. Úgy tűnik, Trianonban nem sikerült kielégíteni a Kárpát-medencére irányuló román irredentizmust. Viszont a területi igény indoklása – ahogy száz éve Erdély esetében – most is valótlan állításon alapul.
Határmódosítási szándékok esetén a mások területére pályázó országok általában két fő érvet szoktak felhozni: a történelmi előjogot és az etnikai viszonyokat. Minden egyéb szempont – gazdasági szükséglet, morális megfontolás, nyers politikai érdek stb. – jellemzően csak ezek után következik. A legtöbb esetben a két fő érv elválaszthatatlanul összekapcsolódik, ahogy azt a legutóbbi európai konfliktusoknál (szerb–albán, orosz–ukrán, örmény–azeri) láthattuk, de még az olyan távoli határvitáknál is ez a két szempont a meghatározó, mint például a Kasmír miatti indiai–pakisztáni ellentét.
Mivel a történelmi és etnikai szempontok úgy racionális, mint érzelmi szempontból erős érvnek számítanak, gyakori (bár egyáltalán nem törvényszerű), hogy a területi igénnyel előálló fél tényhamisításokkal próbál igazat szerezni magának a nemzetközi színtéren.
Ismerve a román elnökjelölt Kárpátaljával kapcsolatos állításait, valamint azokat a klasszikus érveket, amelyek segítségével az újkori Románia példátlan gyorsasággal és arányban gyarapította a saját területét, érdemes ezúttal kifejezetten a történelmi és társadalmi tények szűrőjén át vizsgálni Georgescu kijelentéseit. Ez már csak azért is szükséges, mert a legesélyesebb román elnökjelölt nincsen egyedül az elképzelésével: korábban a szintén szélsőséges, és ugyancsak jelentős népszerűségnek örvendő Diana Șoșoacă, az SOS Románia párt elnöke állt elő ugyanezzel.
Trianoni visszapillantás
Mielőtt rátérnénk a Kárpátalját érintő román igényekre, bevezetésképpen nézzük át röviden – már csak a kirívó történeti párhuzamra való tekintettel is –, mivel támasztotta alá Bukarest az első világháború után a Magyarországgal szembeni területi igényeit.
Mint ismert, az 1919–1920-as párizsi békekonferencián a román fél mindkét fent említett érvet bevetette. Történeti érvként a dákoromán-kontinuitás nevű tudománytalan teória szolgált: eszerint a románok a Római Birodalom által leigázott dák nép romanizált leszármazottjai, akik már jóval a magyar honfoglalás előtt Erdélyben éltek, így őshonos népként joguk van a terület visszaszerzésére. (A dákoromán elméletet cáfoló tények összegzését lásd jelen írás keretes részében.)
Ami az etnikai szempontokat illeti, Ion I. C, Brătianu miniszterelnök, a párizsi békekonferencia román küldöttségének vezetője azt állította, hogy csak 687 ezer magyar él az országa által annektálni kívánt térségben. Ez a szám még az 1920-as, nyilvánvaló csalásokon alapuló román népszámláláson mért magyar népességnek is csak a felét, az 1910-es, reális cenzusértéknek pedig mindössze a 41%-át teszi ki. A békekonferencián román részről prezentált adatok tehát durva, túlzó hazugságokon alapultak, a magyar delegáció kizárása miatt azonban nem volt lehetőség ezek cáfolatára. Így végül az annektált területen élő népességből csak 2,8 millió fő, vagyis az ott élők 55%-a volt román etnikumú. Ez összességében azt jelenti, hogy az ezeréves Magyarországból 7,6 millió magyarnak kevesebb terület maradt (93 ezer négyzetkilométer), mint amennyit végül a 2,8 millió román kapott (103 ezer négyzetméter).
Ezek után nézzük a Kárpátaljára vonatkozó jelenlegi román igényeket alátámasztani hivatott érveket!
Ködön át a mármarosi bércek
Ha valaki rákeres a „Románia történelmi régiói” (Historical regions of Romania) kifejezésre, láthatja, hogy a különféle román térképek – készüljenek azok a két világháború között vagy mostanában – négy térségre osztják a Magyarországtól elcsatolt 103 ezer négyzetkilométert: Erdély, Kőrösvidék (Crișana), Bánság és Máramaros. A felosztás majdnem megfelel a tényleges történelmi realitásoknak – hogy miért nem teljesen, arra mindjárt kitérünk. A legfőbb probléma magával az elnevezéssel van. mivel 1920 előtt ez a terület legfeljebb csak a tervezőasztalon tartozott Romániához, történelmi román régiókról itt egyáltalán nem beszélhetünk.
Ha mindenáron a történelmi térségek érdekelnek minket – bár a mesterségesen megvont új államhatárok számos helyen kettévágták a valódi tájegységeket – , akkor vessünk egy pillantást a középkori vagy kora újkori térképekre, esetleg böngésszünk olyan dokumentumokat, mint például a Partium területi kiterjedését rögzítő 1570-es speyeri szerződés. Látni fogjuk, hogy valójában három történelmi nagyrégió osztozik a Románia által 1920-ban bekebelezett területen: Erdély, a Partium és a Bánság. Máramaros nevű régióról szó sincs, ez egy magyar vármegye neve, amit a fikciós román történetírásban – nyilván méretnövelési szempontokból – a vele szomszédos Szatmár megyével „régiósítottak” össze. (Azt, hogy még ezeket az állítólagos román régiókat is mennyire a magyar valóságból importálták, mutatja, hogy azok határvonalait kivétel nélkül a Magyar Királyság vármegyéihez szabták.)
S hogy miért is fontos beszélnünk erről? Azért, mert az említett szélsőséges román politikusok szerint a teljes „Máramaros régió” – így annak Kárpátaljához tartozó északi része is – Romániát illeti. Az egykori Észak-Máramaros egyébként a teljes Kárpátalja területének felét (48%), lakosságának pedig mintegy 30%-át teszi ki.
Mint tudjuk, Kárpátalja nevű régió a magyar történelemben a 20. század előtt nem létezett: a Trianon előtt Ung, Bereg, Ugocsa és Máramaros vármegye által (részben) lefedett, a történelmi Magyarország északkeleti részét adó vidék a két világháború között Csehszlovákia legkeletibb tartományként, a második világháború után pedig – Kárpát-Ukrajna elnevezéssel – a Szovjetunió legnyugatibb megyéjeként vált egységes régióvá.
A magyar történeti tudatban Kárpátalja elsősorban a honfoglalás és a Rákóczi-szabadságharc kapcsán ismert. Ami esetünkben lényeges, hogy Magyarország trianoni szétszabdalásakor Máramaros vármegyét szétosztották Románia és Csehszlovákia, a párizsi békeszerződés után pedig Románia és a Szovjetunió között.
Egy irredenta igény abszurditásai
Mivel Máramaros vármegye 1920 előtt semmilyen formában nem volt Románia része, Bukarest annak Ukrajnára eső részére sem formálhat történelmi alapon igényt – akkor se, ha visszamenőleges hatállyal egy történelmi régiót kreál oda magának. Az egykori vármegyeszékhely, a ma Romániához tartozó Máramarossziget román nyelvű elnevezése egyébként önmagában is cáfolja azt, hogy a régiónak bármiféle román kötődése lett volna a múltban. Ugyanis a város mai hivatalos neve – Sighetu Marmaţiei, avagy a két világháború közötti, a lakosok által ma is használt elnevezéssel csak Sighet (Sziget) – egy az egyben az eredeti magyar névváltozat átvétele, ami románul nem jelent semmit. Ezt a tényt egyébként a Máramarosról szóló angol Wikipedia-szócikk is elismeri. Mi több, nem csak a megyeszékhelynek, hanem magának a „történelmi román régiónak” a hivatalos neve – Maramureș – is a magyar Máramaros románosított átirata.
Románia történelmi joga az egykori Máramaros vármegyére tehát éppen olyan tudománytalan alapokon áll, mint az Erdély vonatkozásában bő száz éve megfogalmazott történelmi jog. De mi a helyzet a román irredentizmus másik fő tartóoszlopával, az etnikai arányokkal?
Az 1910-es magyar népszámlálás szerint a 358 ezres Máramaros vármegyében egyetlen etnikum sem képviselt abszolút többséget, a relatív többséget a ruszinok adták, a románok aránya pedig 24% volt – vagyis az etnikai arányok sem igazolják vissza az utóbbiak jogát a teljes vármegyére. Különösen igaz azonban mindez a Călin Georgescu által megkívánt Észak-Máramarosra. Bár Trianon az igazságtalan, bosszúvezérelt békék szimbóluma lett, a kedvezményezett etnikumok közötti határok megvonásakor a döntéshozók végül figyelembe vették azt az elvet, amit a magyarok esetében negligáltak. Így Máramaros kettéosztásakor a vármegyében élő ruszinok 91%-a Csehszlovákiához, a románok 87%-a pedig Nagy-Romániához került.
Ennek következtében az észak-máramarosi (kárpátaljai) részhez került 11 ezer román az érintett terület lakosságának csak 5%-át tette ki. (Megjegyzendő, hogy a déli részen is csak 52% volt a románok lakossági aránya.) Ez konkrétan három román többségű falut jelentett a 103 észak-máramarosi településből, illetve egy olyat, ahol relatív többséget képeztek. A többi településen nem, vagy csak minimálisan, 1% körül volt kimutatható a román jelenlét.
De mi a helyzet ma? Bár Kárpátalján átrajzolták a korábbi közigazgatási határokat, ha az egykori észak-máramarosi területet nézzük, a legutolsó ukrán népszámlálási adatokból azt láthatjuk, hogy a románok – koncentrált települési jelenlétüknek köszönhetően – meg tudták őrizni korábbi jelenlétüket, sőt minimálisan még növelni is tudták a lakossági számarányukat. Ez azonban még mindig csak 6%-ot jelent, vagyis Románia részéről Észak-Máramarost követelni etnikai szempontból ugyanolyan abszurditás, mintha például Magyarország Románia teljes területére igényt tartana, Bukaresten át a tengerpartig.
Van még egy szempont, amire érdemes néhány mondatot szánni, ez pedig a térségi központ jelentősége. Történelmi tapasztalat, hogy a területi követelések során legalább akkora figyelem esik a gazdasági, kulturális, közigazgatási centrumokra, mint a történelmi vagy etnikai szempontok alapján igényelt többi területre. Közép-Európában a 20. század során ilyen kitüntetett figyelemben részesült például Erdély fővárosa, a többször is gazdát cserélt Kolozsvár, vagy az osztrák, olasz és délszláv igények célkeresztjében álló Trieszt. Máramaros esetében például a már említett Máramarossziget lakosságának többsége (77%) magyar volt a román impériumváltás idején.
A 20. század elején Észak-Máramarosban – mintegy tízezer lakossal – a Kölcsey-versből is ismert Huszt volt a legnépesebb település, felerészben ruszin, egyharmad részben magyar, 15%-ban pedig német anyanyelvű lakossággal. A románok létszáma 13 fő volt, ami kerekítve pont 0%. Jelenleg szintén Huszt a legnagyobb város a térségben, az utolsó ukrán népszámlálás szerint közel harmincezer fővel, ezúttal már elsöprő, 88%-os ruszin/ukrán többséggel, és változatlanul 0%-os (9 fős) román népességgel.
Láthatjuk tehát, hogy az egykori Észak-Máramarosra támasztott román területi igények nemcsak a történelmi megalapozottságot, hanem az etnikai realitásokat is teljes mértékben nélkülözik.
Létezik a történelmi és etnikai elven kívül még egy szempont, ami morálisan alátámaszthatná, ha egy nemzetállam egy idegen etnikum szállásterületét szeretné bekebelezni: amennyiben bizonyítható, hogy az érintett népesség – etnikai kisebbségként – mindenképpen az annektálni kívánt területen kíván élni a jövőben. Kárpátalja esetében azonban, ha a Romániához való csatlakozás van szó, a különböző ott élő etnikumok (ruszinok, magyarok, oroszok) részéről ezt a lehetőséget teljességgel kizárhatjuk. Egyrészt a régió többségét adó ruszinok részéről egyáltalán nincs meg az az érzelmi kötődés a román állam és nép irányában, mint ami például ruszin–magyar viszonylatban elmondható volt a magyar történelem során, illetve elmondható most is Kárpátalján belül (ez a kapcsolat egy külön cikket érdemelne). Másrészt, mint ismert, éppen a román terjeszkedési igényekkel előálló Călin Georgescu fogalmazott egy előadásában úgy, hogy „nem Romániának van szüksége a kisebbségekre vagy az idegenekre, hanem nekik van szükségük Romániára, mert földet és vizet adunk nekik”.
Vajon melyik etnikum kívánna kisebbségként egy ilyen államfő uralma alatt élni?
A dákoromán eredetmítosz cáfolata A dák-román-kontinuitás elmélete szerint a románok a Római Birodalom által leigázott dákok romanizált leszármazottjai, így már jóval a magyar honfoglalás előtt Erdélyben éltek. Az elmélet mellett – régészeti és egyéb bizonyítékok híján – gyakorlatilag egyetlen érv szól: a román nyelv újlatin jellege, ez azonban egyáltalán nem igazolja vissza a románok erdélyi őshonosságát, miközben a tudományos bizonyítékok alapján a románok erdélyi bevándorlása nagyobb létszámban csak a török hódoltság idején, mintegy félezer évvel a magyar honfoglalás után zajlott le. Ugyanakkor számos olyan történeti és egyéb tényt ismertünk, amely kizárja a dákoromán elmélet érvényességét. Akit részletesen is érdekelnek a cáfolatok, annak a Visy Zsolt ókortörténész professzorral készült interjút javasoljuk. Az alábbiakban csak a dákoromán mítosz legismertebb cáfolatait ismertetjük. Kritón, Traianus római császár orvosa szemtanúja volt a második dáciai hadjáratnak, és a dákok teljes kiirtásának. Getica című visszaemlékezése szerint a rómaiak mindössze negyven dákot hagytak életben, akiket elűztek. A történteket egyébként Traianus oszlopán is megörökítették. Daciát a rómaiak nem tudták megtartani, s a 3. század közepén teljesen kiürítették a tartományt, a mai Bulgária területére telepítve az ott élő katonai és polgári lakosságot. Ennek a ténynek, valamint az előző pontban leírtaknak az alapján a dákok erdélyi továbbélése, illetve romanizálódása teljes mértékben kizárható. A 18. század elején keltezett Cantacuzino-krónika, amely a 13. századtól írja le a Havasalföld történetét, konkrét földrajzi állomások említésével dokumentálja a románoknak a Balkántól Magyarországra való vándorlásának a folyamatát. A dákoromán eredetmítosz ellen szóló közvetett bizonyítéknak tekinthető, hogy semmilyen régészeti lelet vagy nyelvemlék nem áll rendelkezésre, amely annak valódiságát igazolni tudná. Alighanem Catherine Durandin francia történésznőnek, a román történelem egyik legismertebb nemzetközi szaktekintélyének kell igazat adnunk, aki szerint a dákoromán elmélet a román történetírásban érinthetetlen, mert „a román nemzet jogát” alapozták erre a teóriára. Megjegyzendő, hogy több román nacionalista politikus egy gyermek naivitásával vallja, hogy Decebal leszármazottja. |
Összefoglalás
Ukrajna várható katonai és külpolitikai vereségének árnyékában román nacionalista politikusok Kárpátaljára vonatkozó területi igényeket fogalmaztak meg. Magyar szempontból ennek többek között azért van jelentősége, mert ez a 100 évvel ezelőtti Kárpát-medencei román irredentizmus feléledésének tekinthető.
A Kárpátaljával szembeni területi igények elvi alapját a korabeli magyar vármegye, a Trianonban Románia és Csehszlovákia között felosztott, jelenleg Románia és Ukrajna részét képező Máramaros egészére kinyilvánított igény adja. A bukaresti narratíva szerint Máramaros vármegye román történelmi régió, amely teljes egészében Romániát illeti.
Ezzel szemben a valóság a következő:
- Az 1920-ig a magyar közigazgatás részét képező történelmi Máramaros vármegye nem tekinthető román történelmi régiónak, mivel Trianon előtt soha nem volt Románia része. Cáfolja a román történelmi múlt tényét az etimológia is, ugyanis Máramaros, illetve a régióközpont Máramarossziget román elnevezése egyaránt az eredeti magyar név hangzásalapú átvétele, azoknak románul semmilyen jelentésük nincs. Mindezek alapján az egykori Észak-Máramarosra vonatkozó területi követelésnek nincs semmilyen valós történeti alapja.
- A szóban forgó területi igény etnikai szempontból is teljesen megalapozatlan. Az egykori Észak-Máramarosban a románok lakossági aránya az 1910-es magyar és az utolsó, 2001-es ukrán népszámlálás adatai szerint egyaránt csupán 5-6%. Ez a népesség 3-4 faluban koncentrálódik, miközben a térségben több mint 100 település található. Az egykori Észak-Máramaros legnagyobb városában, Huszton például a románok aránya 0%.
- A románok által gyakorlatilag alig lakott kárpátaljai részek bekebelezése gyakorlatilag újabb kisebbségi csoportok kéretlen Romániához csatolását jelentené, folytatva a saját etnikai szállásterületen túli román terjeszkedés történelmi gyakorlatát. Figyelembe véve, hogy a kárpátaljai területbővítést szorgalmazó román politikusok saját maguk deklarálták a kisebbségellenes nézeteiket, egy ilyen határmódosítás csak újabb etnikai feszültséggócot hozna létre Közép- és Kelet-Európában.
Keményfi Kornél